Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
September 09, 2010, 15:03
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  VVM Forum
|-+  Verlegenheid en Onzekerheid
| |-+  Links/boektitels/tv over verlegen/onzekerheid
| | |-+  De kracht van het Nu
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: De kracht van het Nu  (gelezen 1612 keer)
Musa
forumlid 5

Geslacht: Man

Indomitable Spirit

« Gepost op: April 20, 2007, 03:02 »

De kracht van het Nu, van Eckhart

Tolle

De reden dat ik dit boek aanbeveel is omdat ik er zelf veel steun aan heb, in echt moeilijke tijden. Het gaat er over dat je alleen over het Nu moet nadenken, en de toekomst en

het verleden alleen gebruikt voor praktische zaken, en niet om pijnlijke herinneringen op te halen of doemscenario's voor de toekomst te bedenken.
Het boek is wel enigzins spiritueel,

maar totaal niet religieus, het legt je geen dingen op ofzo, het is puur voor je eigen bewustzijn. Daarbuiten staat het vol met kritische vragen die de schrijven gekregen heeft en zo beantwoord. Op

de achterkant van het boek staat;

Om de weg te gaan die wordt beschreven in De kracht van het Nu dien je de indentificatie me je analytische geest en het daardoor

gecreërde onechte zelf, het ego, te laten varen. We zijn ons denken niet. We kunnen onszelf van psychische pijn verlossen. Je authentieke kracht wordt pas gemobiliseerd door je over te geven aan

het Nu. Hier vinden we vreugde en zijn we in staat ons ware zelf te omarmen.
Daar komen we er ook achter dat we al 'heel' en 'volmaakt' zijn. Velen zullen tijdens het lezen

van dit boek vaststellen dat de grootste blokkades om in het Nu te komen onze relaties zijn, dat wil zeggen de manier waarop we in onze relaties staan. Relaties kunnen echter ook een toegang zijn

om tot verlichting te komen, mits we ze wijs benutten zodat ze bijdragen aan onze bewustwording en we daardoor in staat zijn meer liefde te geven.
Als we volledig aanwezig kunnen zijn en

iedere stap in het Nu kunnen zetten, kunnen we de werkelijkheid ervaren van zaken als 'overgave', 'vergeving' en 'het onnoembare'. Zo kunnen we onszelf openstellen

voor de transformerende ervaring van De kracht van het Nu.

Stukje uit het boek:

Het enige waar je in het echte leven ooit tegen opgewassen moet zijn - in

tegenstelling tot de verzonnen verwachting van het verstand - is dit moment. Vraag jezelf welk 'probleem' je nu hebt, niet volgend jaar, morgen of over vijf minuten. Wat iser nu verkeerd

aan dit moment? Je kunt het Nu altijd aan, maar tegen de toekomst kun je nooit op - dat hoef je ook niet te kunnen.  Het antwoord, de kracht, het juiste optreden of de juiste hulpmiddelen zijn

er als je ze nodig hebt, niet eerder en niet later.
'Op een dag ben ik binnen.' Eist je doel zo veel van je aandacht op dat je van het huidige moment een middel maakt om een doel te

bereiken? Ontneemt dat de vreugde aan wat je doet? Wacht je om met leven te beginnen? Als je zo'n denkpatroon ontwikkelt, maakt niet uit wat je bereikt of verwerft - het heden is dan nooit

goed genoeg. De toekomst komt je altijd voor als beter. Een volmaakt recept voor permanente ontevredenheid en onvoldaanheid, vind je ook niet?
Ben je een 'wachter' uit gewoonte?

Hoeveel tijd besteed je met wachten? Wat ik 'wachten op kleine schaal' noem is in de rij staan bij het postkantoor, in een verkeersopstopping, op het vliegveld of wachten op iemands

komst, tot je klaar bent met je werk, enzovoort. 'Wachten op grote schaal is wachten op de volgende vakantie, op een betere baan, tot de kinderen groot zijn, op een echt waardevolle relatie,

op succes, tot je veel geld verdient, tot je een belangrijk persoon wordt, tot je verlichting bereikt. Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven.
Wachten is

een toestand van het verstand. In wezen betekent het dat je de toekomst wilt, het heden wil je niet. Je wilt niet wat je hebt en je wilt wel wat je niet hebt. Met elke vorm van wachten schep je

onbewust een conflict in jezelf tussen het hier-en-nu, waar je niet wilt zijn, en de verwachte toekomst, waar je wel wilt zijn. Dat vermindert de kwaliteit van je leven enorm, omdat je zo het heden

verliest.
Er is niets mis aan het streven naar verbetering van je levenssituatie. Je kunt je levenssituatie verbeteren, maar je leven kun je niet verbeteren. Leven is primair. Leven is je

diepste innerlijke Zijn. Het is al heel, volmaakt, compleet. Je levenssituatie bestaat uit je omstandigheden en je ervaringen. Het is helemaal niet verkeerd, om jezelf doelen te stellen en te

proberen te bereiken. De vergissing berust op het verwarren daarvan met het gevoel te leven, met Zijn. De enige toegangspoort daarvoor is het Nu. Je bent net een architekt die helemaal geen oog

heeft voor de fundering, maar wel veel tijd besteedt aan de bovenbouw.

Paperback | 191 Pagina's | Uitgeverij Ankh-Hermes | 2001
ISBN10: 9020282301 | ISBN13:

9789020282306
« Laatste verandering: April 20, 2007, 03:04 door Musa » Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd

Time passes, people move...
Like a river's flow, it never ends...
A childish mind will become noble ambition...
Young love will become deep affection...
benjamin
forumlid 5

« Antwoord #1 Gepost op: April 20, 2007, 16:15 »

dat klinkt erg goed zeg!
en dat zeg ik

niet gauw over boeken Grijns
Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd
Musa
forumlid 5

Indomitable Spirit

« Antwoord #2 Gepost op: April 20, 2007, 16:21 »

Citaat van: benjamin link=topic=3385.msg34643#msg34643

date=1177078546
dat klinkt erg goed zeg!
en dat zeg ik niet gauw over boeken Grijns

Hehe ik ben ook niet echt een lezer nee, heb er vaak het geduld niet voor om er

echt in te komen, maar dit is ook niet een roman ofzo.

rik
forum/VVM lid

« Antwoord #3 Gepost op: April 20, 2007, 17:56 »

hmm, wel interessant om te lezen mischien.  maar of je

er w ???at van leert.....

hoihoi
mtvgn
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: April 22, 2007, 00:41 »

I moet zeggen dat iemand mij dit boek heeft aanbevolen,

maar dat ik het juist vanwege de spirituele lading niet heb gekocht.
Muse
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 24, 2007, 23:16 »

Ik was ook een beetje scepties aan het

begin, dat zweverige gedoe, maar het is echt een fantastisch boek. Elke keer als ik voel dat het "verkeerd" gaat pak ik het boek erbij en lees weer een paar hoofdstukken. Ik heb hem denk

ik al 4 keer gelezen  Rollende ogen

Ik zal even uitleggen wat ik er aan heb gehad. Ik heb al het zweverige laten varen en alleen de dingen eruit gepikt die voor mij van toepassing zijn. De

auteur laat je bv zien hoe je in bepaalde situaties (bv sollicitatiegesprek) je toch de baas kan blijven van je eigen gedachten/uitspraken door in je brein boven je gedachten en emoties te staan.

Je merkt ze op maar dat hoeft niet te betekenen dat je er ook wat mee doet.

Een ander ding dat ik uit geleerd hebt is om soms gewoon van dingen genieten. Brein uitschakelen, niet

nadenken en al je zintuigen laten werken, zodat je in het NU bent. En zo zijn er nog tig dingen die erg goed zijn in het boek.

Ik kan echt iedereen aanraden om het te kopen. En nee ik

heb geen aandelen in het boek, ben er gewoon heel erg enthousiast over! Grijns

/>http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.e

nfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001571133&Section=BOOK

« Laatste verandering: Juni 24, 2007, 23:19 door Muse » Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd
Musa
forumlid 5

Indomitable Spirit

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 25, 2007, 00:27 »

Citaat van: Muse link=topic=3385.msg40617#msg40617

date=1182719815
Ik was ook een beetje scepties aan het begin, dat zweverige gedoe, maar het is echt een fantastisch boek. Elke keer als ik voel dat het "verkeerd" gaat pak ik het

boek erbij en lees weer een paar hoofdstukken. Ik heb hem denk ik al 4 keer gelezen  Rollende ogen

Precies hetzelfde hier, ik voel me na het lezen gegarandeerd beter, eigenlijk

zou ik het dag en nacht in m'n hoofd moeten hebben.. want ik raak in het dagelijkse leven nog al eens in "paniek" door gedachten, die kan ik dan even niet de baas, maar dat boek is

zo overtuigend dat het me wel lukt. Bij andere boeken en texten had ik vaak de gedachten van "jaja dat kan allemaal wel.. maar voor mij is het toch anders".

Simon
forumlid 5

« Antwoord #7 Gepost op: Juli 02, 2007, 16:27 »

Is de strekking van het boek niet gewoon dat je meer van

het leven moet genieten?

Het is zwemmen of verzuipen.
Musa
forumlid 5

Indomitable Spirit

« Antwoord #8 Gepost op: Juli 02, 2007, 16:31 »

Citaat van: Simon link=topic=3385.msg41378#msg41378

date=1183386454
Is de strekking van het boek niet gewoon dat je meer van het leven moet genieten?

Ja maar ook op wat voor een manier, je kan bijvoorbeeld kort

genieten door seks, alcohol of de streling van je ego, maar daarvan wil je steeds meer en maakt je niet persé gelukkig. Dit boek probeerd je juist bewust te voelen in het dagelijks leven zonder te

vluchten in 'leuke dingen" zoals ik net noemde, als je me gewoon verteld "je moet meer genieten" antwoord ik "waarvan dan?", dus het gaat wel iets dieper dan dat. Tong

Billetje
forumlid 5

Geslacht: Vrouw

Don't dream your life. Live your dreams..

« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 25, 2007, 21:22 »

vet interessant dat stuk tekst ook wat je hebt overgetypt..

Citaat
Vraag jezelf welk 'probleem' je nu hebt, niet volgend jaar, morgen of over vijf minuten. Wachten is een toestand van het verstand. In wezen betekent het dat je de toekomst wilt, het heden wil je niet. Je wilt niet wat je hebt en je wilt wel wat je niet hebt. Met elke vorm van wachten schep je onbewust een conflict in jezelf tussen het hier-en-nu, waar je niet wilt zijn, en de verwachte toekomst, waar je wel wilt zijn. Dat vermindert de kwaliteit van je leven enorm, omdat je zo het heden verliest.

Kortom, ik ga dit boek snel aanschaffen  Lachebek Leven in het nu vind ik onwijs moeilijk, ik ben veel te gefascineerd door het onbereikbare ipv wat ik al heb.
Muse
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 25, 2007, 21:30 »

Ik wil toch ff een aanvullingen maken.

In het begin toen ik met het boek begon vond ik echt een verademing. Op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik er teveel mee bezig was. Ik ben er nou dan ook meer en meer van het boek aan het afstappen en niet meer alles bewust doen. En dat bevalt me eigenlijk best. Maar het boek heeft zeker z'n nut gehad
Pearl
forumlid 4

« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 04, 2009, 22:17 »

Ik heb het boek ook gelezen, ik vind het een geweldig boek. Ik deed al aan mindfulness, cursus gevolgd en zo, en dit boek is een waardevolle aanvulling. Niet dat het mij altijd lukt hoor, maar dat is weer dat streven.
Ook het niet oordelen vind ik mooi. Wij hebben nl. altijd de neiging om over iets of ons zelf te oordelen. "Nou durf ik weer niets te zeggen" of "waarom anderen wel". Allemaal oordelen. Ook zei hier iemand dat hij er te veel mee bezig was, ook dat is denk ik een oordeel en eigenlijk doe je dan iets niet bewust, je denk nl. tijdens het "bewust" doen van iets dat je er teveel mee bezig bent. Dus deed je datgene niet bewust.
Ik ga er zeker meer over lezen het spreekt me zeer aan.
ine
forumlid 1
*

« Antwoord #12 Gepost op: Mei 31, 2010, 21:17 »

http://www.eckharttolletv.com/order/trial/step1/

in het engels
Eckhart Tolle tv
gratis trial van 7 dagen
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »